Chaufför åt en tvättäkta prinsessa ....

.... har jag aldrig varit, men inte långt ifrån. 1995 var det damfotbolls VM i Sverige, och Karlstad var hemvist för en av grupperna. I gruppen spelade bland annat Nigeria. Deras Head Of Delegation var prinsessa, och det var med spänt intresse som hon väntades in av oss som ingick i körcentralen. Jag var då med i Kvinnliga Bilkåren och kåren här i Karlstad hade ansvaret för alla så kallade VIP-körningar. Det blev en jobbig vecka, men oj vad vi hade kul.

Jag jobbade först mina åtta timmar på mitt ordinarie jobb, och sen var det bara att slänga sig på cykeln ner till Stadshotellet mitt i Karlstad, för att jobba kanske runt åtta timmar till på VM:et. Sova det fick vi göra sen när allt var slut efter en vecka. Jag tror inte att jag sov speciellt många timmar den veckan, bara ett par timmar varje natt.

Det lag jag var med och körde mest var det norska landslaget, som vann hela turneringen tillslut. Fast en gång fick jag vara med och köra även det nigerianska landslaget. De hade besök av vad jag tror var hela regeringen en dag, och de skulle köras ut till flyget senare på eftermiddagen. Så hela bilparken just då fick ställa upp och köra. När vi var tillbaka på hotellet, där vi hade vår körcentral, kom Prinsessan inspringandes och gav alla oss tjejer en varsinn kram - hon hade fått lite parfym av sin chaufför och ville att vi andra skulle känna hur gott hon luktade.

När gruppspelet och den kvartsfinal som spelades i Karlstad var över, då var det en tomhet som kom över mig. Det hade varit en sån intensiv vecka med mycket körande runt om i stan, plus en sväng ner till Partille en natt, så man var helt slut överallt. Vi ville inte att det skulle ta slut, så vi var några stycken som fixade biljetter till finalen i Stockholm. Den dagen regnade det - den enda dagen på hela VM:et tror jag som det gjorde det. Till att börja med verkade det som om det var final i vattenpolo mellan Tyskland och Norge, inte fotboll för planen var så dränkt av vatten. Men solen kom fram på slutet, och det blev en riktigt bra match. Som då Norge vann med 2 - 0.

Mycket roligt har jag fått vara med om tack vare intresset för både fotboll och bilar. Och det är ju kul när man kan kombinera ihop de båda intressena genom att det kommer en större turnering där det behövs chaufförer. Vi fick erbjudande att köra även på EM:et som var i Värmland något år senare, men det blev ingenting av det. Fast det skulle ha varit kul att få ha varit med på det också.

Ha en bra kväll så hörs vi imorgon!
AnnaKarin


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag kommer ihåg VM-finalen 1995. Och ja, fy fasiken vad det regnade. Peppe Eng som var speaker upplyste publiken om att det var det värsta regnet över Råsunda på 17 år... Regnet till trots drog finalen mer publik än någon dammatch gjort innan. 17 158 åskådare fanns på plats för att se tjejerna. Är inte säker men jag gissar att det är ett rekord som står sig än idag.
Bettina Wiegmann var förresten min stora favorit. Vilken underbar lirare!

Postat av: Anna

Rekord i Sverige alltså :)

2007-08-23 @ 19:28:53
URL: http://tankaromsport.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback