När jag började och avslutade min fotbollskarriär

Mitt allra första minne av att jag spelar fotboll är från trean på lågstadiet. Då hade vi en klassfest med våra föräldrar och min fröken kom på att vi skulle ha en fotbollsturnering. Jättekul tyckte vi i klassen, problemet var att en av mina klasskompisars mamma precis hade skaffat en ny pojkvän - som spelade fotboll på riktigt! Kunde det bli mer orättvist egentligen, han spelade ju i motståndarlaget!!! Mitt lag hette Råbäcken efter en liten bäck därhemma i lilla Grums som jag är från, hur det gick har jag ingen aning om. Förmodligen vann vi allihopa, det skulle vara rättvist och vi var ju bara åtta - nio år. Men vi spelade i alla fall och kul hade vi säkert. Här kunde min fotbollskarriär verkligen ha börjat på allvar om fotbollsklubben hemma hade haft ett damlag på gång, men det hade de inte då.

Jag avslutade min aktiva karriär som fotbollsspelare flera år senare, närmare bestämt i ettan på gymnasiet. Då var min klass med i en skolturnering, och eftersom varje tjej i laget fick ett bonusmål låg min klass långt före redan från början, vi var bara tjejer i min klass. Själv stod jag i mål, och ärligt talat så är jag rätt bra som målvakt i vilken sport det än är. Vi vann våra två första matcher och låg bra till i tabellen - då blev jag sjuk och missade den tredje matchen. I vårt mål stod då den mest bollrädda i laget, självklart förlorade vi då. Och sen blev det inga fler matcher för oss. Så med detta avslutades min fotbollskarriär.

Sedan 1978 har jag inte spelat någon fotboll alls, bara tittat på. Men jag har tittat på desto fler matcher. Min stackars far fick köra runt mig i hela Värmland innan jag fick körkort för att jag bara var tvungen att se Jitex BK spela här i Värmland. Otaliga gånger har vi varit till Mallbacken och titta, vi har varit i Karlstad och till och med i lilla Eda när de spelade i allsvenskan en kort sväng på åttio-talet. Men vad gör man inte för att se sina idoler spela?

Numera skriver jag om fotboll. Tänk att få skriva om det man tycker så mycket om! Och detta bara för att jag kom på att jag skulle intervjua redaktör Anette för ett skoljobb jag hade under min utbildning till journalist. Och som ett led i detta, så ska jag den här veckan blogga om mitt intresse för fotboll och mina minnen från vad som känns som ett tidigare liv.

Hoppas ni kommer att få någon glädje av mina rader!
AnnaKarin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback