Är DN Sporten intresserad av läsare som tycker om damfotboll?

När jag var 12 år var damlandslaget i fotboll det största som fanns för mig. Jag avgudade spelarna som var mina absolut största idoler. Jag hade precis fått upp ögonen för damfotbollen och ville bara en sak: se TV-inslag, läsa artiklar, höra intervjuer i radio och samla bilder på detta landslag som betydde så oerhört mycket för mig. Men det var inte så lätt märkte jag ganska snabbt. Därför började jag, en förbannad 12-åring som ville läsa mer om damfotboll i DN, mejla med DN:s sportredaktör Anders Steinvall. Jag klagade och skrev arga mejl om att jag inte förstod hur orättvisa dom kunde vara i sin fördelning mellan dam och herrfotboll. Han gjorde gång på gång tappra försök i att svara på mina frågor, men jag gav inte upp.


"Hej igen! Nu är mitt tålamod slut! Vad fan tänker ni egentligen?I dagens sportblad, när ni skrev om Fifa-galan, så har ni skrivit 74 rader om herrar och 10 rader om damer (jag har räknat!) Är det rättvist? Det tycker i varje fall inte jag, och jag tror att det är fler som inte tycker det. Och så en sak till; ni har under själva artikeln skrivit en liten artikel där det står: ALLA VINNARE SEDAN 1991. Om man kollar där så har ni bara skrivit alla manliga vinnare. Varför?

En förbannad fotbollsälskare (Lotta)"


På detta mejl fick jag inget svar men tillslut svarade en något irriterad sportredaktör:

"Med detta och mina tidigare mejl tror jag att jag har gett dig alla förklaringar jag kan ge dig. Jag tackar för ditt intresse, men sätter med detta mejl punkt för min mejlkonversation med dig. Ditt budskap har gått fram".


Jag gav faktiskt upp efter det där svaret. Eller, gav upp kanske är fel ord. Jag fortsatte kan man väl nästan säga. Fast på ett annat sätt. Nu började jag föra statistik exakt över hur mycket DN verkligen skrev om dam- respektive herrsport. Det jag kom fram till förbluffade t.o.m. mig:


image35

Kommentarer
Postat av: Anette

huu skrämmande läsning så frågan är berättigad.
Ge aldrig upp.
mvh Anette

2007-12-03 @ 20:54:47
Postat av: Emma!

*könsdiskriminering*

2007-12-03 @ 21:05:27
Postat av: emma igen

Jag tkr det är jätte kul när det kommer ngt om damfotboll i dn som desutom inte handlar om UIK,och oftast klipper jag ut (;

föresten såg ni danmark-sverige på dn.se?
det var väldigt irriterande hur mycket fel han sa han sa att det var vickan som gjorde mål när det var seger :S och att hanna ljungeberg brukade lägga hörnorna? :S

2007-12-03 @ 21:18:15
Postat av: Anna

Roligt att du skriver! Jag blir alltid lika arg när man inte får läsa om damerna i tidningen, eller se deras matcher på tv. Fortsätt kämpa syrran!
Anna
Ps. riktigt bra skrivet är roligt och intressant att läsa.

2007-12-03 @ 21:32:11
Postat av: Uffe

Bra, Lotta! Friskt och frejdigt gjort att utmana etablissemanget. Hoppas att din tuffa sportjournalistik ger positiva effekter. Kör hårt, bästa kollega, och ha så kul på fotbollsplanen dessutom!

2007-12-03 @ 23:59:12
Postat av: AS

bra och viktigt med fakta i debatten
kul läsning här på bloggen

2007-12-04 @ 09:33:55
Postat av: Rainer

Fin statistik som är föga överraskande, men ändå upprörande. Nu handlar det tydligen inte bara om fotboll som Lotta undersökt. Men jag blir väldigt ofta lite förbannad under allsvenskornas gång näre jag slår upp DN och läser några futtiga rader om en match i Damallsvenskan och 3-4 sidor om en herrallsvenska som är bevisligen en av Europas sämsta serier, rankad 28:a om jag minns rätt.

Men ändå får man ju inte glömma bort att intresset för dålig herrfotboll är tydligen mycket större än för utmärkt damfotboll. Vad beror det på? De som dömer ut tjejer som spelar fotboll brukar skriva att herrfotboll i div7 är mycket bättre än i damallsvenskan. Och det är ju bara skrattretande. Jag svarar inte längre på sådana inlägg som dock finns massvis på t.e. kvällstidningarnas diskussionsforum.

Man kan inte bara skylla på media tycker jag dock. Att DN hade sex sidor om fotbolls-VM i Kina när den började tyckte jag var jättebra. Visst är man inte nöjd med rapporteringen i stort sett, men vi alla som älskar (dam)fotboll ska jobba på att det blir bättre.
Bra att TV4 visar matcher i direktsändning, bra att SvenskaSpel har Damallsvenskan på Lången varje helg.

Idrottsmän och -kvinnor är de moderna gladiatorerna. Det finns mycket macho kvar och som utlänning i Sverige, i världens mest jämställda land alltså (?), tycker jag ibland att sportsnacket grabbarna emellan är den sista möjligheten för tuffa killar att vara tuffa killar. Titta på hockeysnacket på TV t.e., titta på Johan Esks krönikor i DN. Tuffa, hårda beslutsamma grabbar allihopa - där finns bara 17% till tjejerna.

Kämpa på, jag tittar förutsättningslös på sport som är bra, oavsett kön. Allsvensk damfotboll är riktigt bra och den förtjänar mer utrymme i media.

2007-12-04 @ 10:15:29
Postat av: Stå på dej, Lotta!

Jag ser fram emot dina kommande inlägg.

Stefan Prügel

2007-12-04 @ 16:44:39
Postat av: Stefan Prügel

Jag ser fram emot dina kommande inlägg.

2007-12-04 @ 16:46:27
Postat av: Alva

Jo, jag vet hur det är det där med könsfördelningen i stora tidningar.

Jag fick också en knäpp för ett tag sedan, när jag insåg att väldigt lite av det som skrevs i Sportmagasinet var om kvinnor. Har inte den exakta sifran i huvudet, men det kan väl röra sig om 15-20%.

Jag fick dock mycket bättre respons på det mejl som jag skickade till Sportmagasinets sportchef än det du verkade få från dn.

Fick även min insändare publicerad i senaste nrt av Sportmagasinet, inte helt nöjd med svaret dock. Men... Man ska inte dömma dem för vad som står där.
Faktum är att Jeppson, sportchef för sportmagasinet, personligen ringde upp mig och bjöd in mig till redaktionen. Blev... rätt positivt överraskad.

Så nu skall jag alltså upp till Aftonbladet och dela med mig av vad som faktiskt går att lyfta fram innom damidrotten. Väldigt spännande, men lite smått teatraliskt. Det är väl dem som skall vara utbildade
sportjournalister, inte jagf?

Stå på dig Lotta, vi behöver fel som du.
Kan inte undgå att du påminer mycket om mig för några år sedan. Samma drivkraft och vilja att förendra, samma "besatthet" av fotboll i allmänhet, damfotboll i synerhet. Och hur går det för mig idag? Frilansar som sportjournalist, blivit publicerad i bla Expressen, dock ännu inte skrivit något i Nya Mål, men försökt få tag på Annette.

Kanske syns vi någon dag på en stor sportreaktion, låt oss hoppas det. Landet behöver fler begåvade och
målinriktade kvinnliga skribenter!

//Alva

2007-12-06 @ 06:09:52
Postat av: Evert

Hahahahaha! Roande inlägg men ännu mer roande kommentarer (läs Rainers kommentar). Ett P14-lag slår Umeå IK (har hänt) och svenska folket vill se bra fotboll och då hamnar damfotboll långt, långt ner på den listan. Självklart finns det ett litet intresse men att då skriva lika mycket om både herr-och damfotboll är rent ut sagt skrattretande. Tidningarna kan skänka de pengarna till välgörenhet istället för att skriva artiklar som 1% av läsarna läser. Tack för mig:D

2009-08-06 @ 05:30:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback