"Det finns för lite intresse för damsport!"

Dam- respektive herrsportens bild i media är något som vi alla ser, hör och läser om varenda dag, men som vi sällan lägger märke till. Hur framställs egentligen dam och herrsporten i svensk media? Har massmedia något syfte med vad man visar för bilder, hur mycket man rapporterar, eller vad man rapporterar? Om man inte medvetet intresserar sig för detta och verkligen kollar på olikheterna tror jag inte att särskilt många kan svara på dessa frågor. Media har en läskigt stor roll i vad vi intresserar oss av. Allt för ofta får man höra att det inte finns något intresse för t.ex. damfotboll.

Här kommer några exempel på vad svenska folket faktiskt helt frivilligt har gjort.

  • När Sverige gick till final vid fotbolls-VM 2003 drog finalen inte mindre än 3,8 miljoner TV-tittare hemma i Sverige.
  • Under fotbollsgalan 2003 blev Caroline Jönsson "årets personlighet", framröstat av svenska folket.
  • Året därpå, 2004, valdes ett av Martas mål till "årets mål". Hennes mål var det enda från en damspelare, resten var från herrar.
  • På fotbollsgalan i år delades ett nytt pris ut, "fotbollskanalens hederspris". Även här var det en telefonomröstning av svenska folket. Marta kammade hem priset framför nosen på andra stornamn (endast herrar).

Media kan göra mer än vad man tror. Om man efter VM 2003, då det fanns ett riktigt stort intresse, större än nu, hade fortsatt att bevaka damfotbollen lika mycket som man gjorde under hela mästerskapet, kan jag lova att intresset idag hade varit betydligt större. Nu hade det ändå hänt mycket inom damfotboll och den är inte lika lättsårad som före VM 2003.


Annorlunda gick det för Damkronorna som under förra årets OS i Turin oväntat tog sig till final och spelade hem ett silver. Intresset var stort och media bevakade riktigt bra. Själv blev jag, som aldrig någonsin brytt mig om denna sport, plötsligt jätte intresserad av ishockey och tyckte det var oerhört kul att läsa och se något om Damkronorna. Men så fort de landat på hemmamark igen och åter spelade i sina vardagsklubbar, dog bevakningen totalt. Ett fåtal artiklar den första veckan var allt DN kunde komma med. Sedan dess har jag högst läst en halv sida om dessa tjejer som hämtade hem en OS-silver medalj för Sverige och under OS framstod som hjältar.


Nu ska jag absolut inte lägga allt ansvar på media. Klubbarna själva har en oerhört stor roll i att göra allt för att synas utåt på ett bra sätt. Men det ska jag inte gå in på nu, det tar jag en annan dag.


Kommentarer
Postat av: Elin

Kul att läsa dina blogginlägg. HAr också funderat mycket kring det här ämnet, ngt jag tycker är underligt är varför det heter allsvenskan och damallsvenksan. varför inte herrallsvenskan och damallsvenska. Finns mkt andra exempel också, men det är sådana småsaker som gör en irriterad...

2007-12-05 @ 16:05:17
Postat av: ceci

Det är riktigt bra, Lotta, både det du säjer och hur du säjer det. Ett äkta Kleggy-barn i full action! Så ska det vara!

2007-12-05 @ 19:40:40
Postat av: Evert

Svar till "Elin": För att herrar spelar fotboll, damerna spelar damfotboll...

2009-08-06 @ 05:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback