Klubbarna måste också ta sitt ansvar

Umeå IK - Sveriges mest överlägsna klubb både vad gäller organisation och titlar. De har vunnit allsvenskan sex gånger, Uefa Women´s cup två gånger och svenska cupen tre gånger, och allt detta bara under 2000-talet. Hur kan en liten klubb från Umeå, med 75 000 invånare, vara så dominant? Svaret är enkelt! Statistik visar att nio av tio svenskar känner till Umeå IK. Vi är mer intresserade av Umeå IK än av både Djurgårdens och AIKs herrlag i allsvenskan. Såna siffror är helt otroliga i damfotbollssammanhang. Deras marknadsföring har lyckats till 100 % och här har alla svenska damklubbar mycket att lära. Bara det att de har sponsorers namn på pannband under matcher och rullande sponsorplakat runt fotbollsplanen, visar att de maximalt har utnyttjat all plats för reklam. Eller ett annat exempel: de två senaste åren blev deras sista matcher i allsvenskan direktsända i tv. Samtidigt passade man på att under matchen gå ut med den stora nyheten att Marta, världens bästa fotbollsspelare, stannar kvar i klubben även året därpå. Tv-tittare, radiolyssnare, publiken på plats och all media, alla fick reda på nyheten samtidigt på ett mycket smidigt sätt.

Nu har jag i tre dagar skrivit om att media måste bli bättre i sin bevakning av damfotboll. Men ansvaret ligger nästan lika mycket hos klubbarna själva. De måste själva se till att marknadsföra sig på ett bra sätt. Det är ingen slump att UIK har det överlägset bästa publiksnittet i allsvenskan. Det ligger ett hårt och långt arbete bakom deras framgång, och inte bara av spelarna, det mesta handlar faktiskt om klubbens oerhörda proffsighet i alla lägen. En bra organisation bakom laget bidrar med mycket. Jobbar man på ett effektivt sätt kan man få mer folk till matcherna, fler och större sponsorer och på så sätt mer pengar. Med pengar kan man värva världsspelare som kommer att bidra mycket för klubben, både med det sportsliga men också med intresset.

Folk tycker att UIK är för överlägsna och att allsvenskan är för ojämn. För att ändra på det kan man bara göra en sak. Övriga klubbar i allsvenskan måste se till att komma upp till Umeås nivå! Då kan man börja tala om världens bästa liga i världens mest jämställda land!

Källa: www.uik.se



image34


Kommentarer
Postat av: Anette

Hej Lotta!
Snyggt och saklig presentation av saker vi vet men som alltid tål att upprepas. Bra fotboll räcker inte. Det måste mer till och det är ett hårt jobb som måste göras av klubbarna för att slita folk ur TV-soffan.

2007-12-07 @ 10:19:21
Postat av: Rainer

I nästa nummer av Nya Mål kommer en artikel jag skrivit om UIK och för den pratade jag med bl a Lise Klaveness som nu tyvärr lämnar UIK och Sverige för fortsatt spel i Asker. Jag var bl a ute efter "hemligheten" bakom Umeås framgång och Lise tyckte att det inte finns någon hemlighet, bara hårt arbete. Och precis som du skriver en marknadsföring som är klassen bättre än de andras.

När jag nu tittar på klubbarnas hemsidor då och då hittar jag bara väldigt få sidor som verkligen är uppdaterade. Det är nästan lite tråkigt att gå in på hemsidorna numera, eftersom nyheter om spelare som går, kommer eller stannar hittar man inte riktigt. De finns på damfotboll.com eller i Dandals blogg om damallsvenskan på engelska.

Jag önskar mig åtminstone en uppdatering 2 gånger i veckan och jag vill också gärna veta när och var träningsmatcher kommer att spelas under försäsongen. Det är säkert inte bara jag som vill titta på de nya lagen som genomgått ganska många förändringar.

2007-12-07 @ 18:52:23
Postat av: Lotta Schneider

Jag håller helt med dig om att deras hemsidor sällan blir uppdaterade. UIKs är nästan den ända där man verkligen ser nyheter direkt.

2007-12-07 @ 19:00:12
Postat av: Uffe

Beträffande uppdateringen av klubbarnas hemsidor håller jag med om att Umeå IK är överlägset bäst. Sedan har vi många varianter att välja på när det gäller uppfräschningen - från någon gång i veckan till knappt någon gång alls, särskilt under "dösäsongen" mellan seriespelet. Ibland tycks det också som om det selektiva nyhetsurvalet råder: Endast (för klubben) goda nyheter är nyheter! Det kallar jag fegjournalistik - lite till mans är vi ju "bad loosers", men öppenhet och ärlighet lönar sig i längden, även för förlorare!

2007-12-08 @ 12:09:24
Postat av: Soffan

Hej Lotta!!

Jag är precis som dig jag har tjatat hål på tidningen som vi har här jag har mejalt chefen och tillslut fick jag samma svar som dig han ville inte snacka mer,,,

jag blir också förbannad för det bäsgta jag vet är damfotbll,, mitt liv är damfotboll mitt rum är tapetserat av utklipp och mina kläder är damfotboll överallt har jag damfotboll,, jag har damfoboll kollegisblock i skolan,,, och jag vill läsa mer om det se mer av det!!!

VARFÖR händer inget..??`?

Jag funderar på att skaffa nån slags klubb där man kan bli medlem för att sedan visa hur många som verklgien gilalr damfotboll,, det är många men ingen som vågar säga nått,, det är nästan skam att gilla det och de är sjukt,,, eller va tycker du?

2007-12-09 @ 12:10:08
Postat av: Smulan

Ni har helt rätt i att hemsidorna kan vara rätt meningslösa. Ett exempel är Djurgårdens damers hemsida som jag har klagat på ett par gånger utan att ha fått någon som helst respons. Sidan uppdateras sällan, notiser om spelarövergångar eller prisnomineringar hittar man som sagt först (och ibland endast) hos damfotboll.se. Till och med när Djurgården skulle blogga på sponsorn Stadions hemsida gick det åt skogen, med ett fåtal fåordiga inlägg. [Det kan jämföras med en kul satsning av Turbine Potsdam för ett par år sedan, då spelarna turades om att skriva långa inlägg med berättelser från matchresor, mm. Rolig läsning för "fansen" och säkert inspirerande för en och annan flickspelare.]

Men tyvärr, Uffe, är det värre än du tror. Ofta når inte ens *goda* nyheter fram, exempelvis nomineringar till utmärkelsen Årets spelare eller uttagning till FIFA:s All stars-lag. Det är anmärkningsvärt att merparten av klubbarna inte ens klarar av att marknadsföra det egna laget genom att ge välförtjänt uppmärksamhet för spelarprestationer, dvs genom att visa upp "goda exempel".

Däremot redovisas födelsedagsfirande och bröllop flitigt på sina håll (min gamla käpphäst...). Jag känner inget större behov av att veta att Djurgårdens Elin Ekblom gifte sig vid en sjö i somras eller att LdB:s Nilla Fischer gillar mode, men har full förståelse för att andra kanske fascineras av detta. Min invändning gäller alltså inte det faktum att man överhuvidtaget berättar om spelarnas privatliv på hemsidan, även om jag personligen kan tycka att det är onödigt. Snarare stör jag mig på att *fotbollen* får stryka på foten eller drunknar i bruset! Försök att hitta nyhetsnotiser på LdB:s hemsida, så kanske ni lyckas bättre än vad jag gjorde första gången. Men hemskt tjusiga bilder på spelarna poppar upp under tiden som man håller på att klicka sig fördärvad. Det första jag såg var en inoljad isländska: inte direkt vad jag förväntade mig när jag var ute efter en laguppställning!

2007-12-10 @ 17:30:29
Postat av: JCH

Tack för en trevlig blogg. Det stämmer Umeå IK:s framgång bero på hårt arbete.

Postat av: Evert

Denna undersökning som faktan baseras på känns inte speciellt objektiv...

2009-08-06 @ 05:14:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback