2 juli /Lillis

Hej fotbollsvänner

Då har man lyckats nästla sig in som gästbloggare på denna eminenta sida. Jag skriver i egenskap av en före detta fotbollsspelare.....jaaaa......hur länge sedan var det egentligen?
Jag håller lite på svaret och ger Er chansen att testa era fotbollskunskaper i form av ledtrådar  på olika poängnivåer:

5 poäng
På den här tiden hade alla damlag och även damlandslag storlek L eller XL på sina tältliknande matchtröjor, och alla fotbollsskor var svarta med någon form av vit rand på.
Idag bär alla damlag snygga figursydda matchtröjor i storlekarna XS-M, och på fötterna har de färggranna kreationer ur NASA:s rymdprogram....

4-poäng
På den här tiden gjorde man försäsongsträningen på en frusen grusplan iförd alla träningskläder man hade. Man stapplade omkring likt en Michelin-gubbe och försökte undvika att halka på de under snön dolda isfläckarna.
Idag går de till sin uppvärmda konstgräsplan, utan alltför mycket kläder på, eftersom klimatförändringarna har sett till att vintrarna ej längre är kalla....

3-poäng
På den här tiden hade man en CD-freestyle och ett CD-fodral innehållande 10st favoritskivor, när man skulle fördriva många och långa busstimmar. CD-freestylen fungerade dock inte på de skumpiga och krokiga vägarna till Öxabäck och Mallbacken, för då hoppade skivan.
Idag går alla runt med sin I-Pod och de 1520st låtar som man har laddat ner. Hörlurarna är knappt synliga så jag tror inte ens att de tar av dem när de tränar eller sover.

2-poäng
En fika bland oss spelare bestod oftast av några liter Coca-Cola och en kladdkaka toppad med ett massivt berg av grädde.
Idag sitter damfotbollseliten och myser med sin färskpressade juice och Powerbar.

1-poäng
Pia Sundhage var ej gråhårig!


RÄTT SVAR: mitten av 90-talet

Jag låter möjligen lite bitter men ack neeeejjj!
Snarare är jag glad att konstatera att det skett en positiv utveckling... ja kanske allt utom 1-poängsnivån.

Har man som min bror, inte alls tittat på inomhusfotboll sedan 80-talet kan man få en smärre chock. Detta bevittnade jag i vintras när jag lyckades lura med honom till en lokal five-a-side turnering.
När första matchen skulle till att börja utropar han:
- Va, spelar man inte med filtbollar längre?
"Filtboll", tänkte jag och tittade lite konstigt på honom. Men så kom jag ihåg den: en neongrön/gul luddig boll som man absolut inte fick nickskarva med, såvida man inte ville ha "SELECT" brännmärkt i pannan för resten av livet.

När spelet var igång kom hans nästa insikt i den moderna inomhusfotbollen:
- Va, får man inte valla i väggar och ribbstolar längre?
I det läget kände jag att det inte var lönt att förklara varken regler eller taktiska finesser, utan helt enkelt svara:
- Näää
Innan matchen var slut hade han hunnit gå på toaletten en gång och köpt kaffe till hela sällskapet en gång.
Jag behöver kanske inte skriva att han är totalt ointresserad av fotboll, men jag har lärt mig att älska honom ändå!

Slut för idag och tack för idag // Lillis

Kommentarer
Postat av: Anette B

Hej!
Jag var nog nära att gissa mer 80-tal på dina frågor. Tur att jag inte tänkte högt.
Select bollen hade jag förträngt-tack för påminnelsen.
mvh Anette B

2007-07-02 @ 08:26:33
Postat av: Vante

Klockan är bara 08.34 och redan har jag hunnit skratta oavbrutet i fem minuter! Du är lätt den roligaste skribent jag känner till! Pia Sundhage var inte gråhårig......jesus vad roligt.

2007-07-02 @ 08:35:41
Postat av: Norrland

Hahaha, tack för en underbar blogg, många favoriter i repris blev det... =)

2007-07-03 @ 08:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback