5 juli /Lillis

Hej fotbollsvänner

Vad gör en förening när väldigt många av deras spelare och även nyförvärv, behöver hjälp med en lägenhet?
Man gör som  Malmö FF gjorde på 90-talets andra hälft.
Man tar:
1st Maria "Nisse" Nilsson från mörkaste norrland,
1st amerikanska vid namn Denise Reddy,
1st Caroline "Carre" Jönsson (japp, det är Ldb:s och A-landslagets målvakt) från den skånska landsbygden,
1st Malmö-tös vid namn Tina "Latti" Lindqvist (då spelare - nu lagledare Ldb Malmö)
.... man skakar om ordentligt, och droppar dem i en gigantisk 6-rums lägenhet (8:de vån) i centrala Malmö.

Detta boende fick snabbt namnet: "kollektivet"! Det var här man festade, fikade, kollade på TV och mycket annat.
Jag ska berätta en utav alla "mycket annat" historier...

Det hände under den stora inlines/rollerblades-boomen som då ägde rum. Alla skulle glida omkring utmed Ribersborgsstranden och bara se snygga ut. Jadå givetvis vi också...
Tina Lindqvist som aldrig hade stått på ett par inlines, fann det säkrast att öva balans inne i "kollektivet". Eftersom  vardagsrummet var så enormt stort, var det perfekt att köra från vägg till vägg i de nyinköpta "rollorna".
Vi hjälpte henne genom att flytta undan de få möbler (mycket sparsamt inredd lägenhet) som stod i vägen, och vi insåg snabbt att vi skapat en inomhusrink!

Alla som inte bodde i "kollektivet" rusade hem för att hämta sina "rollor" och innebandyklubbor. Sedan var matchen igång! Vi höll på ett bra tag innan vi upptäckte massor av svarta sträck på parkettgolvet.
Det var spår från våra fotbromsar! Game over...
Jag minns faktiskt inte hur svårt det var att skrubba bort sträcken..... kanske lika bra det...

Jag glömmer däremot aldrig när jag en gång var på väg till kollektivet (en av måååånga gånger), och såg en handskriven lapp hängande i hissen. Ni vet hur man brukar skriva lappar när katten eller papegojan försvunnit.
Men denna efterlysning var annorlunda, den löd ungefär så här:

Borttappat!

Duntäcke med blått påslakan, borttappat från 8:de våningen på Friisgatan 33b.
Hör av Er till Caroline Jönsson (följt av telefon och lägenhetsnummer)

Jag skrattade hela vägen upp till "kollektivet". Väl där berättade en skärrad "Carre" att hon hade hängt ut sitt täcke för vädring och när hon kom hem så var det borta - bortblåst!
Hon hade hängt upp liknande lappar i alla trappuppgångar på gatan och hoppades få återförenas med sitt kära täcke. 
Dagen efter kom en liten farbror med det berömda täcket. Han hade hittat det när han hade varit ute och gått med hunden, och ja, han hade blivit förvånad över att hitta ett täcke på en trottoarkant i centrala Malmö.

Jag kan inte låta bli att berätta denna......hmmm..... solskenshistoria, innan jag slutar för dagen.
Jag var en utav alla som hjälpte kollektivet-Tina att flytta. Senare på kvällen skulle hon bjuda på inflyttningsfika. Fikat var gott (dvs köpt - ej bakat)) och efter ett tag behövde jag besöka "damernas".
Väl sittande på toalettstolen inser jag att toalettpappershållaren är tom.
- Tina, har du inget toalettpapper, ropar jag.
- Näää men det ligger Melitta-filter till vänster, ropar Tina tillbaka.
Jo tack -kaffefilter- mycket kreativ lösning månste jag ändå säga...

Tack: Tina, "Nisse", "Carre" och Denise - för alla roliga stunder i "Kollektivet"!

MER KOLLEKTIV ÅT FOLKET!

Slut för idag och tack för idag /Lillis


 

Kommentarer
Postat av: Vante

Underbara minnen från sent 90-tal...undrar vad som hänt med den argsinte grannen som tornade upp sig i bar överkropp och såg argsint ut varje gång stereon slogs på....

2007-07-05 @ 08:48:23
Postat av: Anette

Visst är det härligt att få damma av sig lite uppe i hjärnkontoret. När man läser sånt så dyker gärna egna gamla godingar upp. Allt är inte tryckbart men en del. Kul att du delar med dig.
mvh Anette

2007-07-05 @ 11:32:47
Postat av: bjrkis

Haha, snacka om roliga historier from the past :D

Postat av: björn

hmm... man skulle nog bli damfotbollsspelare ändå..

2007-07-11 @ 13:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback