Barn vill träna men..

Sitter hemma och funderar på varför saker och ting ser ut som det gör och hur skulle man kunna förändra så att det inte ser ut som det gör. Jag har verkligen inget bra svar men en viktig fråga.
Det jag syftar på är träningstider i våra hallar inomhus på vintern för alla fotbollsspelande barn och ungdomar. Det finns dom som påstår att fotbollen endast är en sommarsport och ska spelas ute och att ex innebandyn(absolut inget ont mot innebandyn) är en vintersport och måste spelas inne men måste det ena förta det andra. Vintersporterna får jättegärna vara inne även på sommaren.Detta är ju inget nytt fenomen men jag skulle önskar att alla barn och ungdomar fick träna så mycket dom ville oavsett idrott. Nu går inte det ! -Det finns inte halltider så det räcker åt alla som vill idrotta inomhus på vintern. Så du ska vara nöjd om du får en tid i veckan i hallen vintertid. Det fick jag höra idag. Ska det vara så här?
Det som är komiskt eller tragiskt i det hela är att jag i nästa stund sitter och tittar på tv och konstaterar att man pratar om att barnen i Sverige börjar bli överviktiga och tränar alldeles för lite och det kommer att kosta staten mycket pengar i framtiden. Ja, du hör ju hur det låter. Nu måste jag byta ämne. Inte för att det inte finns mer att skriva om det utan för att det är ett gigantiskt problem som ännu inte är prioriterat i Sverige.

Ibland kan jag uppfatta mig själv som rätt tekniskt lagd men definitivt inte inom detta område. Jag har nog vetat om det förr men jag har egentligen aldrig satts på prov.Inte förrän nu, under veckan som gick. Jag var då i Skottland och besökte Ann-Helen Grahm och Anna Signeul som är Förbundskaptener för detta fantastiska land och deras damlandslag.
Jag fick möjligheten att ha både teori och praktikpass i samband med en av deras elittränarkonferenser. Då spelade jag in videosnuttar med tillslag på olika spelare under praktikpasset.
Dessa små videosnuttar ska sedan läggas in på datorn och brännas ner på en skiva. Visst låter det jätte lätt. Ja, men endast för den som kan det. Jag kunde det inte.
Först låter man det gå några dagar och man tror någonstans att det ska blir lättare om man tar i det senare. När man sedan tar tag i det och upptäcker att det inte fungerar, så konstaterar man att det bästa hade varit och ta det på en gång. Det är nu man får huvudbry många timmar på dygnet och det är nu man upptäcker att det finns ofantligt många sidor man aldrig har sett i en dator förut.  
Två dagar provade jag själv och lägga in videosnuttarna på olika ställen och fler tillfällen brände jag ner skivor men fick det inte och fungera. Sedan fick jag nog. Jag besökte en butik som säljer videokamror och tv apparater och där fick jag hjälp men jag kunde ju inte komma ihåg alla kanpptryckningar till jag kom hem.
Det är nu man snällt ber sin sambo om hjälp. Visst hade jag kunnat fråga honom tidigare i veckan men vi går lite "omlott". Han är tränare i hockyvärlden och har haft en del och stå i denna vecka. Nu fick jag i alla fall äntligen hjälp med att få videosnuttarna på plats.
Nu sitter det några "där ute" och tycker att det kan ju inte vara så svårt. Jojjomensan!! För när du får ner videosnutten på en spelare på en skiva. Då ska du kunna spela upp den, stanna mitt i en rörelse och kunna titta på det fram och tillbaka i slowmotion. Ja, då blev det lite svårare..

Nu börjar klockan bli mycket och det är dags för mig att blicka framåt mot morgondagen. Jag har två barn som ska till skolan imorgon bitti och det är skönt att ha saker och ting i ordning redan ikväll. Det kan ju vara rena rama kaoset i en barnfamilj på morgonen när alla ska iväg. Nu känns det i alla fall som ett strukturerat kaos när man förberett en hel del kvällen innan.

Något tänkvärt ... " Failure is just an opportunity to try again"

Må så gott/ Eija

Kommentarer
Postat av: Anette

Det först berörda blir ett allt större problem som ingen verkar ta tag i. Förr hyllade man folkhemsidealet och folkhälsan. Det gör man inte längre. I alla fall vill inte staten betala för det. Så det hamnar på de personer som jobbar inom skola och idrotten. Inte alla föräldrar är beredda att uppfostra sina egna barn så då får skolan och idrottsklubbar/ledare kliva in.
Sorgligt men sant i väldigt många fall.
Börje

2007-11-20 @ 17:45:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback