En tisdag med längtan

Vid den här tiden på året börjar jag längta till julen. Jag kan nog inte sätta fingret vad jag längtar till. Kanske är det just helheten med att sätta upp adventljusstaken i fönstren, barnens julpyssel som dom kommer hem med från skolan, luciatåg och alla tomtar som man själv plockar upp ur kartongerna. Hemmet får en härlig atmosfär. Sedan är det just ledigheten som är så skön. Vara hemma och mysa i soffan och titta på en massa bra filmer som dyker upp på tv kring jul.
Kommer verkligen ledigheten att se ut så. Hmmm tror inte det. Inte för att jag kommer att stöka med julmat och skrubba huset i en stor julstädning utan för all ungdomsfotboll som kommer att spelas i veckorna kring jul.
Inomhus cuper, futsal matcher och slutspel, DM och Örebrocupen inomhus. Kanske är det detta jag längtar till lika mycket som själva julen. Att få sitta på en träbänk från 09.00 på morgonen till sent på kvällen flera dagar i rad. Äta skräpmat för att man inte hinner hem, för man kan ju missa något.  Även att få träffa många människor som har samma intresse. Det är som en stor folkfest med mycket glädje men även en del tårar.
Se alla dessa ledare som uppmuntrar, stimulerar, visar tummen upp, klappar om spelarna. Det gör gott i magen. Någon har sagt till mig att det är som "bomull" i magen, mjukt och gott.
Ledare! Det finns fantastiskt många ledare runt om i hela Sverige. Mikael, en vän till mig frågade mig en gång om jag kunde beskriva ordet ledare kortfattat. Jag funderade en stund och sa att jag inte kunde det eftersom jag tyckte att det var så komplext. Han sa då att han hade hittat en bra sammanfattning i en kemibok i skola. Där stod det så här " En ledare är något som sprider ljus och värme"
Med dessa ord avslutar jag denna dag.

Dagens tänkvärda..

Skogen skulle vara tyst
om inga andra fåglar sjöng
än de som sjunger bäst.

Må så gott/ Eija

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena Kjellman

Hej Eija!
Jag hör din röst när jag läser dina rader - det gör mig glad
Blir ännu gladare när jag påminner mig om ditt skratt !!
Saknar "vår" tid i Kina...
Kram Anna-Lena

2007-11-21 @ 14:35:01
Postat av: Anette

Både dikten och Mikaels förklarande ord om ledare kändes härliga.
mvh Anette

2007-11-21 @ 16:00:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback