Glamour på den Engelska gräsrotsnivån?

Damfotboll här i England förvånade mig på många sätt när jag väl börjat spela och fick lite insight i verksamheten. Jag trodde att det skulle vara mer glamour bättre support  även på gräsrot nivå och att folk bara skulle rycka på axlarna och säga kul(!) när man berättade att man spelade damfotboll. Men tji fick jag, visserligen har mycket hänt de senaste tiden och förra året var damfotboll den mest växande sporten i UK och den fortsätter att växa vilket är väldigt roligt och inspirerande. Något som känndes konstigt i början var att när jag i förbifarten berättade för folk att jag spelade damfotboll, seriöst och i en riktig liga blev folk galet imponerade och tyckte det var imponerande. Kan inte erinra mig om en enda händelse hemma i Sverige då ordet damfotboll var det magiska ordet i en 'chat up line'. Från min fotbollstid hemma i Sverige var man ju bortskämd med sin egna klubbsuga, bastu, träningsplaner och man hade alltid sitt matchställ nytvättat och hängandes på sin krok. Här måste man jaga reda på en hemmaplan och har man väl fått in en fot så har man sen första tjing inför nästa säsong, så vi är väldigt nöjda med att få ha Regents Park som hemma plan och särskilt nu nar de renoverat omklädningsrummen och dränerat planerna. En klubbstuga för oss är det inte att tala om, om man inte bor och spelar en bra bit utanför centrala London, vissa borta matcher kan vara riktigt trevliga eftersom att alla klubbhus även har en egen bar och hemma lagen brukar för det mesta bjuda på något att öta efteråt. Fast det hör inte till vardagen, oftast kommer man till en åker med vita linjer på och en barrack att byta om i (vid ett tillfälle har vi även fått byta om i en kontainer) och har herr matcherna spelats på morgonen och damerna har eftermiddags matcherna, framför allt vintertid, så betyder det att vi får byta om på ett lerhavs golv och duscha kallt eftersom att varmvattnet tog slut under förmiddagen och ingen städar förrän alla matcherna är färdigspelade. Skulle det mot förmodan finnas varmvatten så är duschstrålen antingen en tjock en eller 3-5 strålar som pekar åt alla andra håll än neråt. Fast det är det här som på nått sätt gör allt lite gemytligare och trevligare, vi skrattar mycket och får en bra sammanhållning men visst blir man lite förbannad också när man tänker på att vi betalar mycket pengar för att få spela boll och duscha varmt, precis som herrarna, men vi är alltid de som drar de kortaste strået. Så är det, men jag ska inte klaga för mycket har förbättrats, vi har kul, en bra gemenskap och lyckats få sponsorer så vi hänger kvar ett tag till. Tyvär är det långt mellan verklighetens TV skildringar från herrfotbolls England och damfotbollens verklighet, ska bli kul att se hur framtiden kommer att se ut. Synd att Damfotboll inte har samma värde som herrfotboll då skulle mycket se annorlunda ut för oss och kanske skulle vi ha Sven-Göran Eriksson som tränare. När jag träffade honom förra året så frågade jag om han kunde tänka sig att träna ett damlag i framtiden och det sa han skulle vara en rolig utmaning men att det inte lockade just nu eftersom att det inte finns tillräckligt med pengar och PR............... I kväll är det träning, någonting jag ser fram emot, efter en något högljudd och frustrerande dag på barn akuten ska det bli skönt att få springa runt och sparka på en rullande boll. Uj, uj, klockan är mycket och det är dax att leta upp träningskläderna och pumpa bollen. I shall speak to you all in the morning! A x    


Kommentarer
Postat av: Rainer

Ja, vilket lyft och mediaintresse det skulle bli om Svennis skulle ta över ett damlag. Men det finns inte tillräcklig PR, säger han, och förstås skulle hans lön inte vara i närheten av det han kan få i herrarnas fotbollsvärld.
Om det verkligen skulle leda till en mycket bättre fotboll om han skulle träna Arsenal-tjejerna eller om en Jürgen Klinsmann skulle ta över 1. FFC Frankfurt eller Duisburg betvivlar jag dock. Men det vore en scoop, såklart.

2007-10-10 @ 23:40:52
Postat av: Anette

Huvudsaken är att man har kul med det man gör eller hur? Framgångarna kommer om man inte ger sig. Rom byggdes inte på en dag som man brukar säga och i Sverige har damfotbollen tagit ett stort steg men man började i lsutet av 60-talet på samma nivå som ni befinner er nu. Keep up the good work!
Anette

2007-10-11 @ 14:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback