Träna tempoväxlingar!

Tänkte ta upp lite om träning och flickfotboll, eftersom jag under året varit med på zonläger för 13-års tjejer i Skåne. Jag vet att man tränar mycket
med boll och det är jättebra.
Om man bara kunde träna allt i ett högre tempo hade tjejerna fått ut mycket mer och blivit bättre.
De flesta av våra c:a 60 tjejer som är med på zonläger har mycket boll i kroppen men de har svårt att utföra sakerna de kan i fart. Det blir gärna
i ett (som vi tränare tycker) litet för långsamt tempo. Här har flicktränarna något att jobba på.

För tre år sen när Sara Larsson var spelare i Malmö FF var hon och Hedvig Lindahl (de spelar i Linköping nu) prisutdelare vid Stehags AIF:s ungdomsavslutning. Sara fick frågan av en 15-års tjej vad Sara skulle ha tränat mest på om hon varit i deras ålder. Svaret blev "allt som jag redan hade gjort
men i mycket högre tempo".

Jag tror att många tränare är nöjda med att tjejerna klarar övningarna och går sedan inte vidare.

Hur skall vi kunna ändra på det? Om vi alla tränare från senior ner till minsta flicklag pratar om det tror jag att fler börjar prova. Då är mycket vunnit.

Vem vill inte få fram en Marta i sitt lag. Tänk om vi kunde få fram 100 i Sverige. Det är inte bara hennes teknik utan just tempoväxlingarna som gör henne så stor.

Idag har jag haft en träning på jobb med de funktionshindrade, det är skoj att träna dem för de vill bara lära sig att bli bättre. Det är mycket att förklara och man får göra det på ett enkelt språk som inte alltid är så lätt att ställa om till när man är inne i sitt eget.


Vill önska alla läsare en bra torsdag.

Lasse Andersson

Kommentarer
Postat av: Anette

Precis så är det Lasse. När det kommer till utvecklingen av damfotbollen i Sverige är det inte i landslaget den skall börja. Bra - bättre tränare hos de allra yngsta och det kan hända mycket på kort tid. Visst finns det en svensk Marta där ute nånstans.
Anette

2007-10-04 @ 16:29:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback