Veckans avslutning och början till ny...

Nu är det söndag och mitt sista blogginlägg. Har varit intressant att sätta sig ned och reflektera om dagen och vad det rör sig i huvudet på sig själv inspirerat av fotbollen. Det blir aldrig alltid som man tänkt sig från början så jag gör väl som vanligt bara låter orden flöda.

Idag är det en förlustens dag då våra herrar förlorade kvalet igår med 1-0. Sedan har jag väntat in resultatet från Malmö och förlust med 1-0 där också. SUCK! Som jag förstår var det en riktigt tät match och hög kvalité på matchen (lkanske den matchen skulle visats i TV4 istället för damfotbollens skull?) 
Vill ni läsa mer om matchen ifrån lokaltidningens perspektiv på webben, 
http://www.norran.se/artikel.php?id=7287357&avdelning_1=101&avdelning_2=0

Åsa Berglund gjorde visst en bra match där nere idag och jag känner mig glad över att vi har en så bra målvaktskultur häruppe. Det har alltid kommit till talanger som både är och bland de främsta i Sverige. Nu sitter en tjej på bänken, Eva Nilsson, som bara blir bättre och bättre. Nästa år konkurrerar hon säkert ännu mer med Åsa och då kan vi säkert ha en pusselbit till att bli ännu bättre som lag. Det är det här vi behöver få in i våra spelares medvetenhet att ha hög träningsmoral och göra sitt bästa varje träning ger högre kvalté till hela laget. 
Något som har varit kul att följa de senaste åren i Sunnanå är just det här att de karaktärer av spelare vi har är ett gäng som har en god INSTÄLLNING och målmedvetet ser utveckling i det dom gör. 
Ett homogent gäng i olika åldrar som vet att  de kan och vill bli bäst! 

Fotbollskväll och såg/hörde Anna Pohjanen igen. Hon spelade ju här under ett stort antal år. En mycket duktig spelare med stort driv. (Skulle bli tränare kanske?)! Barcelonas ungdomsakademi var ett intressant inslag i programmet med en oerhört lockande röd tråd, där alla lag spelade i A-lagets anda. Det klart det är en stor skillnad på att ha tränare som är heltidsanställda och kan fokusera på spelarnas utveckling hela dagarna. Ekonomi i klubbarna är ju ett problem men kanske också status att bli och vara tränare på juniornivå är kanske vår största utmaning. Samarbete med skolorna är också något som skulle kunna utvecklas till att bli ännu bättre genom kommunikation, rådgivare/mentorer och samspel.

Vad jag nu gör de närmaste dagarna är faktiskt ett fullspäckat prorgam. Skall bl a ta emot och gå igenom ett projektbidrag från IDROTTSLYFTET på tisdag. Just det som jag ovan skrev om skall vi ta ännu ett tag i när det gäller 14-18 års tjejer. "Att bli sin egen tränare och ledare" är arbetsnamnet på projektet.  
Vi vill bl a träna tjejerna på att bli än bättre individuella lagspelare (ex spelförståelse), en individ som kan påverka sig själv och andra positivt, att skapa förutsättningar till att bli bra ledare och bli mer medvetna om valen vi gör och hur de konsekvenser som uppstår påverkar dig själv och andra.

Ja det är en hel del at ta i...
men nu så länge vill jag bara på att skicka en hälsning till er alla som gör ett jättejobb i att utveckla damfotbollen och dessutom sända en hälsning till mina "unga och gamla" fotbollsvänner därute,
från "hon som bara vill hålla på med bölla" (skaraborgska) 
som mina syskon sa när jag var yngre...

Inger


Kommentarer
Postat av: Anette

Hej Inger!
Nu har jag läst varje dag och tycker att din blogg varit mycket trevlig och läsvärd. Frågan om inte det vore bättre att TV4 sänt någon annan match än den mellan UIK och AIK är berättigad. Det känns som om det varit UIK på en halvan varenda gång det varit TV-sänd match och det gör inte alla glada alltid. Det har funnits fler spännande alternativ att välja mellan många gånger och gårdagens match gjorde ju ingen glad mer är Umeå spelarna som vann sitt sjätte SM. Något att gratulera till förstås. Men som TV-tittare kan man ju undra om AIK och UIK verkligen kom ifrån samma division??
Nåja, vi kanske ska vara glada att vi får se damfotboll på TV överhuvudtaget.
Ha det//Anette

2007-10-22 @ 10:50:33
Postat av: pappa B

Förbundet, förbundet och åter förbundet. Det är på tiden att man hottar till sig och börjar ställa högre krav. Varför skall herrana och dessutom flera mindre idrotter få så bra mediabevakning och damfotbollen bara vara med, i bästa fall.
Nej kärringar och gubbar, ilskna till och visa att ni finns.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback