Aldrig nöjd

Ibland förstår jag inte mina landsmän. Tyskarna alltså. Laget gick utan problem till semifinalen i VM, men trots detta är några där hemma inte riktigt nöjda, eftersom man har varit bättre förut. 
Visst hade man tur att Nordkorea inte tog ledningen och vem vet vad som hade hänt om...

Men allting gick tyskornas väg i dag. Kerstin Garefrekes ledningsmål minuten före pausen som var psykologiskt oerhört betydande. Natzes storräddning och nästan direkt efter den Renate Lingors 2:0. Gjorda mål: 16. Insläppta mål: 0. Aldrig tidigare har ett lag nått en semifinal utan att släppa in ett baklängesmål. Då får man vara nöjd, eller hur?

Det slog mig efteråt hur lätt det egentligen gick trots allt. Svenskorna gjorde en jättematch mot Nordkorea, men kom trots allt aldrig nära resultatet de behövde medan världsmästarna hade lite tur och sedan blixtrade till med sitt kunnande några gånger och uppnådde tremålssegern utan att behöva gå till gränsen. Bara tur för Tyskland och otur för Sverige? Vem vet.

Jag hoppas verkligen att nästa VM spelas i Tyskland. Då skulle många av oss ha en chans att
åka dit och följa matcherna på plats. Och vi skulle slippa tidsskillnaden. I Kina spelas
matcherna kl 11 och 14 svensk tid. Jag spelar in allt på DVD och tittar efter jobbet utan att
veta någonting om resultatet. För att lyckas med detta måste man undvika vissa webbsidor samt radio och tv. Nej, det borde vara Europas tur nästa gång 2011 och jag är någorlunda optimistisk. 
Självaste Franz Beckenbauer har åkt till Kina för att stödja den tyska kandidaturen.
Han brukar (nästan) alltid vinna.

Blir det VM i Tyskland så har min gamla hemstad Mönchengladbach planer på att ansöka om att bli spelort. De som är lite äldre bland läsarna svarar säkert Borussia när jag säger Mönchengladbach. Under många år var det just Borussia som satte den annars okända tyska staden med sina 250.000 invånare på världskartan. Jag såg matcher mot Liverpool, Real Madrid, Benfica Lissabon, många av storklubbarna i Europa. Numera spelar Borussia i Division 1 (eller 2. Bundesliga) och motståndarna heter Koblenz, Hoffenheim och Aue.

Men i morgon spelar kanske en tjej som föddes 1989 i Mönchengladbach. Norges Isabell Herlovsen är dotter till föredetta Borussia-proffset Kai-Erik Herlovsen och blev till under pappas proffstid i Tyskland. Jag vet inte om jag får skriva att svenskarna borde ta Norge som förebild... Men Norges landslag hade man avskrivit från världstoppen för bara några år sen, precis som några experter vill göra det med Sverige just nu. Och generationsväxlingen gick snabbt hos våra grannar i väst och nu är de tillbaka i full styrka. Samma sak borde hända här också om man jobbar på det som ska åtgärdas. OS är viktigt för att mäta sig med de stora och för att samla mer erfarenhet för de unga spelarna. Under EM 2009 borde man kunna spela om medaljerna igen.

Jag har följt mediabevakningen kring VM ganska intensiv de senaste veckorna. DN började med sju sidor måndagen den 10 september och andra tidningar skrev 
också väldigt mycket om (dam)fotboll. Att det nu har avtagit märkligt är inget att undra över. Norge har en bra bevakning (fina artiklar finns dagligen på
http://fotball.aftenposten.no/kvlandslag), medan media i Tyskland skriver inte i lika stor utsträckning. Värst har det dock varit i Danmark där jag knappt kunde hitta mer än matchreferat i de stora tidningarnas nätupplaga. 
IIcke förvånansvärt då att Danmarks topplag som Bröndby och Hjörring har sällan mer än 100-200 åskådare på matcherna.

Det var första inlägget i bloggen från min sida. Också söndagen står i fotbollens tecken med fem spelare ur allsvenskan: Bente Nordby, Ingvild Stensland, Lise Klaveness (som tränade med startelvan idag), Elaine och inte minst Marta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback